Onze werkwijze

Veel instellingen geven aan dat het duurzaam implementeren van gastvrijheid in de praktijk een lastige opgave blijkt te zijn. Er is budget voor training maar de effecten zijn vaak maar van korte duur.

Wij hebben een traject ontwikkeld dat echt ruimte creëert voor duurzame ontwikkeling en verandering.

Maatwerk

Tools

Wij nemen net als een timmerman altijd een volle gereedschapskist mee. Omdat je nooit van tevoren weet wat nodig is en waar de wensen en accenten moeten worden aangebracht. Iedere instelling, iedere afdeling en iedere manager is anders.

Tools

Niveau

Niveau

Bij de ene zorginstelling is de medewerkertevredenheid al flink op niveau maar zijn vrijwilligers nog niet waar ze zouden moeten zijn. Bij de andere instelling zijn de cliënten tevreden maar de medewerkers niet.

Verbeteren

Soms wordt ons traject uitgebreid naar meerdere afdelingen. Wij zijn achter de schermen steeds bezig met het finetunen en verbeteren van bestaande trajecten en het ontwikkelen van nieuwe producten die naadloos aansluiten op de realiteit en complexiteit van alle typen zorginstellingen.

Verbeteren

Open visier

Open vizier

Zo heeft ieder huisje zijn kruisje en gaan wij altijd met open vizier een gesprek aan om samen tot de juiste mix van producten en diensten te komen.

Onze ervaringen

  • Gastvrijheid is voor iedere instelling, iedere afdeling, iedere medewerker en iedere cliënt anders.
  • Gastvrijheid is geen kunstje. Het is een kunst waar je alleen door dagelijkse oefening en feedback beter in kan worden.
  • Gastvrijheid kan je niet van bovenaf opleggen. Het zit al in ieder mens. Bij de ene persoon komt het alleen makkelijker aan de oppervlakte dan bij de ander.
  • Een losse training is niet per se slecht, maar zonder herhaling ontbreekt het aan continuïteit en duurzaamheid en gaat veel kennis verloren.
  • Er worden zelden doelen bepaald. Zonder doel weet niemand waar je naartoe wil met de organisatie. De eindbestemming is gelijk, de reis ernaartoe verschilt per mens, team en organisatie.
  • Door hoge werkdruk komt gastvrijheid in gevaar. Een medewerker die te hard werkt en weinig waardering krijgt zal niet snel geneigd zijn om gedrag aan te passen.
  • Uit onderzoek blijkt dat 50 procent van de zorgmedewerkers niet weet waar de patiënt of cliënt behoefte aan heeft. Dit gebeurt vaak omdat de medewerkers niet weten welke (open) vragen je moet stellen om de behoeften te achterhalen.

Hoe komt dit

‘Wij staan altijd voor u klaar met advies, informatie of een luisterend oor’ Klant of geen klant!